Zaterdag 22 maart 2025 om 6.55 uur ontmoet een groep onderwijsgevenden elkaar op Schiphol om de studiereis naar Ierland te starten.
Ik zie er erg naar uit. Natuurlijk wil ik mijn ervaringen graag delen met anderen. Er komt een verslag van het reisgezelschap, dat onder leiding van het Platform-TL deze excursie onderneemt. Toch wil ik ook graag mijn directe collega’s op de hoogte houden van mijn ervaringen.
Zie ook: Nieuws – Scoollega® | Platform-TL
Tijdens de voorbereidingen heb ik voor mijzelf een aantal leervragen geformuleerd.
1: Ierland scoort niet bijzonder hoog op de score die zij bij Pisa halen, zij blijven echter wel stabiel, terwijl we in Nederland de ingezette dalende lijn goed vast weten te houden.
2: Het lijkt erop dat er in Ierland een veel kleinere inkomenskloof is tussen hoog opgeleide mensen en de mensen die bij ons op mbo-niveau werken. Bijzonder en goed om dit nader te onderzoeken.
3: Hoe werken de scholen, samen met bedrijven? Dit in het licht van de invoering van de praktijkgerichte programma’s.
4: Hoe zijn de lesroosters opgebouwd?
5: Welke interessante ontwikkelingen zijn er op didactisch en pedagogisch gebied, die voor ons waardevol kunnen zijn?
6: Ik ga nieuwe contacten met collega’s leggen.
Verblijf:
Zaterdag 22 maart 2025 kom ik om 4.00 uur mijn bed uit om naar Schiphol te vertrekken. Zoals meestal bij vliegen, lang wachten. De vlucht verliep prima en om ongeveer 12.00 uur kwamen we in Dublin, waarna we naar het hotel gingen. Hotel Ruby Molly te Dublin: 26 – 33 East Arran Street
Dublin 7 D07YY97 Ierland.
In de middag kregen we een rondleiding in het gebied ten noorden van de rivier, het arme deel van Dublin. Langs de naald, het ministerie, diverse kantoren die met het onderwijs te maken hebben en een monument dat het lijden van de Ieren symboliseert.
Zondag 24 maart hebben we een uitgebreide rondleiding langs bezienswaardigheden in Dublin gehad.
St Patrick heeft gezorgd (omstreeks 400 na Christus) dat het katholieke geloof in Ierland ontstond. Later is hij heilig verklaard. Rond 850 na Christus hebben de Vikingen veel geplunderd in Ierland maar ook steden gesticht en de eerste kerk gebouwd. Vanuit het verleden was Ierland dus katholiek, totdat in de twaalfde eeuw de Engelsen, via een oorlog de macht overnamen. Wanneer je protestant was had je meer privileges: een hogere baan, een beter huis en een lagere huur. De Ieren hebben veel moeten lijden, zo is rond 1850 de aardappeloogst mislukt en zijn velen gestorven van honger. Ook de Pest heeft flink huisgehouden, er staan beelden in Dublin die dit symboliseren.
In 1916 werd, na een grote opstand, onder leiding van James Connolly de republiek Ierland uitgeroepen.
In de foto’s hieronder kun je een en ander herkennen.
In de middag zijn we met een groep naar het museum “World of Illusion” geweest en veel voorbeelden gezien waarbij je ogen/hersenen je misleiden. Het hoogtepunt was de draaiende cilinder, waar je doorheen liep en het leek of je op een schuine ondergrond stond. In de middag een pub bezocht en wat winkels bekeken.
Leuk om te weten: het klaverblad in het symbool van Ierland staat voor de Vader, Zoon en Heilige geest.















Donderdag 25 maart t/m vrijdag 28 maart: Hotel Maldron Shandon Cork: John Redmond Street Shandon
T23X94 Cork
Programma en aantekeningen:
Maandag 24 maart
Ochtend
In de ochtend hebben we een lezing van Paul Crone, directeur van het NAPD (National Association of Principals and Deputy Principals) gehad. Hij heeft het onderwijssysteem van Ierland uitgelegd. Deze organisatie is vergelijkbaar met een de vo-raad. Paul geeft aan dat het nadrukkelijk geen vakbond is, dit zijn andere organisatie.
Het totale leerlingaantal in Ierland daalt.
Er zijn drie soorten scholen: Voluntary secondary schools
1: Van de staat: Education and Training Board, ook technisch.
2: Vanuit de religie (90%): , Katholiek: Volunatary Secundary schools (JMB)
3: Combinatie (100 scholen): Men wil dit aantal vergroten. (Combinatie techniek en algemeen.)
50 van de 723 scholen is particulier. Bijzonder is dat de staat het salaris van de docenten betaalt. (Was bij ons, voor de Lump Sum, ook het geval.) Vanuit bijdragen hebben deze scholen aanvullende financiering. Op maar 47 scholen wordt in het Iers les gegeven.
12 tot 18 jaar krijgt iedereen hetzelfde curriculum. Na 3 jaar krijgt iedereen hetzelfde examen, dat onafhankelijk wordt nagekeken. Ook wordt dan een keuze gemaakt, eventueel een tussenjaar en daarna nog 2 jaar, gevolgd door een examen. Engels Iers en Wiskunde zijn verplicht, daarnaast nog 4 andere vakken. Examens zijn voor iedereen hetzelfde en je scoort een aantal punten.
Zittenblijven is niet mogelijk. Overdoen van het examen kan meestal alleen door via een privéschool te betalen. Leerlingen die meer praktisch gericht zijn, volgen alleen de drie verplichte vakken en kunnen aan de andere vakken proeven. Tijdens het tussenjaar kan ook veel gedaan worden aan de keuze voor het beroep later. daarnaast is er aandacht besteed aan studievaardigheden. Statistisch gezien scoren de leerlingen, die een tussenjaar gehad hebben beter op het examen.
De school duurt van september tot eind mei. Docenten geven in juni, juli en augustus geen les. Wel kunnen ze examinator worden, waarvoor ze een vergoeding ontvangen.
Docenten zijn goed vertegenwoordigd door vakbonden. Men is universitair opgeleid en het salaris is goed. De directeur is niet welkom in lessen, maar ziet vanaf de gang veel en ziet ook de resultaten.
Standaard PISA wordt als erg belangrijk gevonden. Hier wordt veel aandacht aan besteed. Na een examen worden leerlingen geïnterviewd en komen vervolgens in het nieuws. De uitslagen worden ook op familieniveau belangrijk gevonden. Binnen de school wordt aandacht aan de resultaten van Pisa besteed, door extra aandacht aan taal te besteden, competities en wiskundeweken te organiseren.
Cultuur: veel docenten doen geregeld vrijwilligerswerk, om de leerlingen extra zaken aan te bieden en zo bouwen ze ook een band met hen op. Leerlingen zijn trots om bij de school te horen.
Zelfevaluaties zijn van belang, men werkt via de PDCA cyclus.
Inspectiebezoeken lijken op die bij ons, echter er kan een Incidentele inspectie plaatsvinden. Een inspecteur komt dan onverwacht. Wanneer deze wat constateert, volgt een uitgebreid bezoek, gericht op wat men gezien heeft.
Scholing van docenten wordt door één organisatie (Oide) verzorgd.
De externe organisatie Tess: zorgt voor maatschappelijk werk. Wanneer een leerling aangemeld wordt, regelen zij het vervolg.
In overeenstemming kun je docenten vakken laten geven, waar ze niet bevoegd voor zijn.
Docenten: hoog gewaardeerd en goed betaald. De meeste docenten werken fulltime.
Extra ondersteuning valt geheel buiten de school.
Middag.
Mount Carmel Secondary School, King’s inns street Dublin 1. Audrey Carty is de directeur. Zij en enkele andere collega’s geven een presentatie en we lopen door de school.
Opvallend: De school is door de kerk opgericht en de leerlingen krijgen drie lessen (van 40 minuten) religie (levensbeschouwing), in alle leerjaren. Wel zijn alle overtuigingen en geloven welkom. De leerlingen krijgen elke dag 9 lessen van 40 minuten.
Drie jaar volgen de leerlingen een aantal verplichte vakken. Wiskunde geeft extra punten voor toelating tot de universiteit. Docenten die iets extra’s doen krijgen een toelage. Er zijn veel assistent directeuren met bepaalde taken. Scholen bepalen zelf het toelatingsbeleid.
DEIS: scholen kunnen extra middelen voor extra personele formatie krijgen. Dit geld kan aan een beperkt aantal zaken uitgegeven worden (zie foto).
Telefoongebruik is in de school alleen na toestemming geoorloofd. Bij ongeoorloofd gebruik wordt de telefoon drie dagen ingeleverd.
Er zitten 41 nationaliteiten op deze school. Men geeft extra Engels? EAL. Alle kinderen krijgen les, met of zonder verblijfsvergunning. Er komen zelfs leerlingen binnen, die hun eigen naam niet kunnen schrijven. Er wordt veel aandacht aan lezen besteed en er is een grote bibliotheek, met boeken in allerlei talen. Leerlingen lezen in leerjaar 1 en 2 twee lessen (van 40 minuten) per week. Ze maken een test om te bepalen welk leesniveau ze hebben. Uit onderzoek blijkt dat lezen een van de meest voorspelbare oorzaken tot succes is.
Veel ouders kiezen voor deze school, omdat er alleen meisjes zitten. (Roma, islamieten, … .) Ongeveer 50% van de leerlingen heeft niet de Ierse nationaliteit.














Dinsdag 25 maart:
VISIT 3 O’Connell Secondary School Dublin. Principal Liam Newell
Het betreft een jongensschool en we worden ontvangen door een aantal leerlingen.
De school is opgericht in 1828 als katholieke school, er staan nog steeds veel beelden in de school en er is een kapel. Kinderen komen veelal uit sociaal economisch lastige situaties. Men gaat voor kwaliteit en het bieden van kansen aan leerlingen. De directeur geeft de leerlingen een duidelijke rol tijdens ons bezoek, zij praten met ons, krijgen een applaus en een leerling doet het afsluitende praatje. Knap gedaan.
De school probeert op verschillende manieren inkomsten te genereren. Zo verhuurt men bijvoorbeeld parkeerplaatsen per dag.
Andere inkomstenbronnen:
DEIS: Kleinere klassen, kapper in school en maaltijden voor de leerlingen.
EOL: help leerlingen die niet Engels als moedertaal hebben met het leren van de taal. 75 van de 220 leerlingen zijn geen native speakers. Elke dag krijgen zij van 11-35 tot 13.00 uur Engelse les. Overigens lezen leerlingen van de leerjaren 1, 2 en 3 elke week twee maal 40 minuten.
SCP: gesponsord door Tusla Education Welfare Service supports studenten gepersonaliseerd support angst management, training in leiderschap en peer mentoring.
P-Tech: Opgestart vanwege de sociale problemen in de wijken om kinderen kansen te geven. Leerlingen maken (gedurende 4 tot 6 lessen van 40 minuten) kennis met IT, cyberveiligheid, programmeren, onder andere met behulp van Sketch en lego. Er is veel samenwerking met het bedrijfsleven, ook grote bedrijven, waar leerlingen deels opgeleid worden. We spreken leerlingen uit het transitiejaar (leerjaar 4) die enthousiast zijn en 6 uur P-tech per week volgen. Ze laten filmpjes zien, waarbij ze binnen IBM aan het werk zijn. Deelname heeft allerlei voordelen: schoolgeld wordt voor een deel betaald en men krijgt voorrang om een baan te krijgen. De directeur heeft mij verteld dat ook hij veel tijd steekt in externe contacten met bedrijven. De overheid financiert dat de bedrijven bij elkaar komen. Er is een strikte planning om tot succes te komen.
Schooltuin: Binnen de school is een eigen tuin ontwikkeld waar leerlingen leren hoe zaken groeien en waar het eten vandaan komt. De tuin is ontstaan en ontwikkeld door samenwerking tussen verschillende vakken. Men heeft dit met een erg laag budget voor elkaar gekregen, onder andere door afvalhout uit de omgeving te gebruiken en planten die de plaatselijke overheid schenkt. Leerlingen pakken hun verantwoordelijkheid. Grappig: Leerlingen hoeven geen handschoenen en kunnen 10 minuten van de volgende les hun handen wassen. Leerlingen lopen ook in projecten buiten de school mee; naar een rijschool, lopen stage, … . Men blijft innoveren en zoeken naar mogelijkheden buiten het schoolgebouw (bedrijven, universiteit, … .)
Tijdens de rondleiding merken we dat alles er bij ons in Nederland erg goed uitziet. Men heeft wel een ouderruimte, die door de ouders een aantal maal per jaar gebruikt wordt. Het onderstel van de tafel is een pooltafel, waar leerlingen voor de competitie mogen oefenen. Er zijn veel kleine ruimten die niet vaak gebruikt worden. Ook is er een kapel en 18 gepensioneerde fraters wonen boven de school.
Voor wat betreft het taakbeleid is het opvallend dat alle collega’s een bepaalde rol in de school hebben. Iedereen is vriendelijk en men straalt uit dat men het samen moet doen.
Later die dag met de bus naar Cork om de intrek in het tweede hotel te nemen.





























Woensdag 26 maart 2025
VISIT 4: Nano Nagle College. Principal: Adrian Gibbs
Woensdag 26-03-2025 hebben we als groep de school: Nano Nagle secondary school te Cork bezocht. Missie: Geen woorden maar daden.
Adrian Gibbs is de schooldirecteur en de school is eigendom van CEIST (Catholic Education An Irisch Schools Trust.) Wel heeft de school een regionaal bestuur die de school goed vooruit helpt.
Het Nano Nagle College is een gemengde school die een breed en divers curriculum biedt, evenals een rijk sportief en buitenschools programma. Op dit moment ongeveer 150 leerlingen in een gebouw dat geschikt is voor 600 leerlingen. Voor de school betekent dit dat het een probleem is om het gebouw draaiende te houden. De school staat in een arme wijk en de ouders leveren geen financiële bijdrage aan de school.
De docenten worden door de landelijke overheid betaald en het aantal docenten hangt af van het aantal klassen (meeste vakken per 30 leerlingen en vakken waarbij les gegeven wordt in een theorievaklokaal per 24 leerlingen.)
De wijze van bekostigen brengt ook met zich mee dat er voor 18 autistische leerlingen 6 medewerkers aangesteld zijn. De leerlingen mogen uit de klas gaan, naar de lokalen waar twee docenten zijn, wanneer zij dat willen.
Om te komen tot een gemende school is veel onderzoek gedaan. Inventarisatie bij ouders wijst uit dat men een gemengde school wenste. (11%is voor single seks schools.) Er is in de school ook veel aandacht voor inclusiviteit.
Via DEIS krijgt de school extra bekostiging met tot gevolg dat er meer formatie is en elke student eigen leerdoelen krijgt.
Opvallend is dat de basisvaardigheden in alle lessen zitten, het geheel is nu meer een geïntegreerd programma geworden. Ook zijn de lessen op elkaar afgestemd, wat betreft structuur.
De uitstroom op 16 jarige leeftijd is minimaal. Minder dan 15 % van de studenten heeft geen Ierse achtergrond.
Men is trots op de resultaten van het inspectiebezoek.
Men besteed aan vele ontwikkelingen aandacht. Niet alleen cognitief, maar ook sociaal en met het maken van keuzes.
Ouders worden erg betrokken bij de school. Ook contacten met de omgeving worden veel gelegd.
Keuken: wordt buiten de school om geregeld, door mensen uit de wijk, die de leerlingen kennen.
Leerlingen lopen stage in bedrijven en hebben hier veel mogelijkheden voor. Een belangrijk doel is dat de leerlingen in het bedrijf iets leren. Apple levert een docent voor één dag in de week.
Welzijn: gedurende de eerste 3 jaar wordt 400 klokuren besteed aan welzijn.
Omgang: men richt zich op positief gedrag: beloning, respect, interne clubs, after school studie, breakfast, ..
Complimenten en vieren: Noem positieve zaken, herken goede zaken, help bij het vormen van gemeenschappen.
De stem van de student:
Studenten denken mee over zaken, bijvoorbeeld over welk uniform ze willen dragen. Er is een leerlingenraad, die meepraat over beleid.
Er is ook veel aandacht voor inclusiviteit en men heeft het Quality +Mark, men wil iedereen een plek geven. Schools of Sanctuary.
In de school hangen voorbeelden van mensen die een bepaalde diagnose hebben.
Belangrijke zaken voor de leerlingen om vaardigheden te krijgen:
Oudere leerlingen zijn mentor van jongere. Eerste jaars en 4e jaars (TY) maken zelf koppels. Sommige leerling-mentoren hebben tot op 6 leerlingen, die ze ondersteunen. De invulling van het tussenjaar is erg divers en werpt goede vruchten af.
Vanuit de gemeente wordt een aantal keer huiswerkbegeleiding georganiseerd.
Geen woorden maar daden.
Hoofdzaken tussen jaar (Transition year):
- Persoonlijk verantwoordelijk
- Flexibiliteit in het curriculum
- Experimenteel leren
- Sociale ontwikkeling
- Ontwikkelen van vaardigheden
- Nadenken over je toekomst en vervolgstudie
Veel mogelijkheden om keuzes te maken. Een indrukwekkend bezoek.


















Donderdag 27 maart 2025
Donderdag 27-03-2025 hebben we Christian Brothers College (Principal: David Lordon) bezocht in 1988 hebben ze een nieuw gebouw gekregen, bovenop een steile heuvel in Cork, het was een flinke klim. De school bestond toen 100 jaar, nadat deze door de fraters opgericht is. Naast deze schol staat een volledig particuliere basisschool, die onder hetzelfde bestuur valt.
De school wordt door 913 leerlingen bezocht. Van de ongeveer 700 scholen in Ierland zijn er ongeveer 100 waarop alleen jongens zitten. 160 studenten hebben extra ondersteuning nodig.
De school ligt middenin het centrum en toch komen leerlingen uit de wijde omgeving. Rugby zit diep in het DNA. Bij de ingang staat een trofee. Rugby: docenten komen in hun vrije tijd op woensdag naar de wedstrijd.
De school hoort bij de 1% van de top. De directeur werkt 23 jaar op deze school en is 7 jaar directeur. Er zijn drie adjunct directeuren, 8 eerste adjuncten en 10 tweede adjuncten. Net als bij andere scholen zijn deze verantwoordelijk voor bepaalde zaken. Er is een echte gemeenschap.
In de zelfevaluatie komt naar voren dat alle docenten leiderschap vertonen. Men is volop in ontwikkeling en geeft een duidelijke ranking aan voor het invoeren van beleid. Men denkt hier echt over na.
De school krijgt geld van ouders en van externen, bijvoorbeeld oud leerlingen. Er is een financiële commissie. Het gemiddelde aantal leerlingen per klas is geen 24 maar 19. De nieuwbouw, die men nu aan het realiseren is, betaalt men zelf.
Studenten zijn erg gedreven en kunnen extra dingen doen. Men geeft aan dat doorvragen (vergelijkbaar met didactisch coachen) erg belangrijk is. Men probeert verbindingen tussen verschillende vakken te leggen. Docenten bezoeken elkaar in de lessen, leren van elkaar en doen een assessment. Ook de schoolleiding bezoekt lessen. Veel van de genoemde zaken zijn herkenbaar om goede resultaten te behalen.
Er komen meer aanmeldingen dan dat er plaatsen zijn.
Men mag niet selecteren op capaciteiten maar er zijn wel plaatsingscriteria afgesproken.
Leerlingen van de particuliere school, die onder hetzelfde bestuur vallen, worden geplaatst, broers, zoons van oud leerlingen (25%) worden geplaatst. Daarnaast is er een finale categorie: voor leerlingen die goed kunnen motiveren waarom deze school hun eerste keuze is.
Men besteedt aandacht aan het gebruik van AI, door docenten.





















Leerlingen krijgen leiderschapsrollen in de school. Een idee van een leerling kan ingebracht worden en via een bepaalde procedure bij de schoolleiding komen, zo is bijvoorbeeld een reis naar Zambia georganiseerd. Men heeft ook veel zaken (bijvoorbeeld kleding) meegenomen om te schenken. Er zijn 14 leerlingen zijn uit de 60 aangemelde geselecteerd, nadat ze kennis over Zambia hadden verzameld.
Leerlingen zijn duidelijk trots op hun school.
Lezen wordt gepromoot de school. Alles wat ze willen lezen is akkoord en lezen moet leuk zijn. Men betrekt de leerlingen bij de bibliotheek en laat hen helpen. Leerlingen geven aan wat ze willen lezen. Docenten brengen gelezen boeken mee naar school. Je moet zelf ook lezen en niet voor de klas gaan zitten.
Transition Year wordt als erg waardevol ervaren. Studenten kiezen 7 onderdelen. Ook mogelijkheden voor vervolgstudie. Schoolreizen zijn altijd in de vakanties. Vanaf nu tot Pasen: twee stages lopen. 42 lessen van 40 minuten per week. Studenten zijn erg trots op de school en geven aan dat ze weinig druk voelen en goed ondersteund worden.
In de middag ook nog even een “kasteel” bezocht.
Vrijdag 28 maart 2025
Met de bus van Cork naar Dublin en om 17.15 uur vliegen naar Amsterdam, vlucht EI610 16.45 uur. 19.40 uur (NL tijd): aankomst op Amsterdam Schiphol en dan met de trein naar huis.
Opvallende zaken:
- De bezochten scholen hebben lezen op het lesrooster staan. (De begeleider moet zelf ook lezen.)
- Het tussenjaar (Transition Year) geeft leerlingen de ruimte om een groot deel van hun eigen programma in te vullen.
- Zittenblijven is niet mogelijk.
- Er zitten op sommige scholen grote groepen leerlingen die niet van Ierse afkomst zijn.
- Mensen zijn erg aardig en geven aan trots op de school te zijn.
- De overheid betaalt de docenten.
- Over taakbeleid wordt niet gesproken, wel over passie. Extra taken leiden tot een toelage.
- Iedereen werkt minimaal 0,8 fte.
- …..